مشخصات کلی |
نام نام خانوادگی:فاطمه شریعتی |
نام درس:ماه رمضان |
پایه تحصیلی: |
نام شهرستان: ایذه |
مدرسه: |
تعداد شاگردان:20 |
|
تاریخ اجرا :9/2/97 |
سال تحصیل 97-96 |
مدت زمان:45دقیقه |
|
عنوان درس
|
ماه رمضان |
||
مفاهیم آوزشی |
فارسی:حرف ض /ریاضی: تفریق دو رقمی / قران: تمرین و مرور خواند کلمات قرانی که در آن حرف ض وجود دارد |
||
هدف کلی |
آشنایی فراگیران به حرف ض ریاضی: تفریق دو رقمی بدون انتقال/ قران:خواندن کلمات قرانی که در آن حرف ض وجود دارد |
||
اهداف جزئی |
آشنایی بیشتر سواد آموزان با آثار و برکات ماه مبارک رمضان آشنایی بیشتر سواد آموزان با احکام روزه نوع دیگر از شکلهای صدای ز» یعنی ضاد» اشنای سواد آموزان با انجام عمل تفریق دو رقمی اعداد |
||
اهداف رفتاری
|
سواد آموزان نسبت به گرفتن روزه در ماه مبارک رمضان در طول زندگی خود علاقه نشان دهند (نگرشی) 2- سواد آموزان با توجه به رعایت احکام روزه بتواتند در ماه مبارک رمضان روزه دار باشند(مهارتی) 3- سواد آموزان انجام عمل تفریق دو رقمی را به درستی و سریع انجام بدهند(مهارتی) 4-سواد آموزان حرف ض را به درستی بر روی کاغذ بنویسند(مهارتی) 5-سواد آموزان عمل تفریق دو رقمی را توضیح بدهند(دانشی) 6- سواد آموزان احکام و آثار برکات ماه رمضان را توضیح بدهند(دانشی) |
||
واژگان مرتبط |
عبادت- ماه خدا- میهمانی خدا- ماه برکت |
||
مفاهیم کلیدی
|
رمضان- مریض- قرض-تفریق
|
||
واژگان جدید |
رمضان، نزول، ، روزه دار، ، ناتوان، مریض، واجب، سنت |
||
رسانه های آموزشی ومواد آموزشی |
تخته سیاه ،گچ،کتاب درسی ،فلش کارت حروف الفبا ، پوسترکلماتی که در آن حرف ض، فیلم آموزشی که در آن به خواندن کلماتی که حرف ض در آن است پرداخته شده است، چارت حساب |
||
روش تدریس
|
تلفیقی از روش های سخنرانی ،گفت گو(بحث گروهی ،پرسش و پاسخ
|
||
رفتار ورودی |
با روی خوش وارد شدن ،سلام و احوال پرسی،حضور وغیاب فراگیران ،توجه به حال روحی وجسمی سواد آموزان ،بررسی وضعیت فیزیکی کلاس ،بررسی تکالیف و تمرین های درس گذشته، |
||
ارزیابی ورودی |
میزان اطلاعات دانش آموزان را از درس قبلی بررسی میکنیم اینکه سواد آموزان از درس گذشته چه چیز های یاد گرفته است |
ارزیابی تشخیصی |
پرسیدن چند سوال از درس جدید اینکه سواد آموزان با مفهوم رمضان و ماه رمضان قبلا در طول زندگی خود آشنا شده اند و همچنین آداب روزه گرفتن را بیان یا توضیح بدهند.سواد آموزان عمل انجام تفریق یه رقمی را به درستی انجام بدهد |
ایجاد انگیزه |
- دربارهی اعمال ماه مبارک رمضان مطالبی برای سوادآموزان تهیه کنید، وبرای آنان بخواند کتب مفاتیح الجنان را همراه خود به کلاس ببرند همراه خود پوستری از کلمات که حرف ض در آن است به کلاس درس ببرند و آن را گوشه ای تابلو که قابل مشاهده برای همگان است نصب کند همراه خود چارت حساب ببرد |
ارائه درس |
2- به هنگام شروع درس کلمه ای را پای تابلو می نویسم ویا پوستری که در آن هم شکل نوشتاری کلمات و تصویری که بیان کنند آن نوشته است را به سواد آموزان نشان میدهم و می گویم مثلا تصویری از وضو گرفتن و از سواد آموزان بخواهیم که بگویند این تصویر چه چیزی نشان میدهد و اینکه در ادامه میگم که امروز نیز میخواهیم با نحوهی نوشتن چند کلمه آشنا شویم توجه فرمایید، من روی تخته سیاه چند کلمه را مینویسم: من از متن درس ابتدا کلمهی رمضان» را انتخاب می کنم و مینویسم در حین نوشتن بخوانید: رمضان» از سوادآموزان بپرسید: صدای آخر کلمه رمضان» چیست؟ میگویند: ز» ادامه دهید: خیلی خوب؛ شما قبلاً با یک نوع شکل صدای ز» آشنا شدید که مانند ر» بود و یک نقطه داشت و یک شکلی بود یعنی در اول، وسط و آخر کلمه میآمد. حالا با یک نوع دیگر آن که دو شکلی است آشنا میشویم و در حینی که با فلش با پوستر های کلمات مشخص میکنید شکل ض» را در سطر دوم مانند رو به رو بنویسید.
برای یاد دادن عمل تفریق دو رقمی هم اول به سواد آموزانم یاد آور می شوم که تفریق یک رقمی را به چه شکلی انجام می دادیم و اکنون می خواهیم که انجام عمل تفریق دورقمی را یاد بگیریم که شبیه به انجام مان عمل انجام تفریق یک رقمی است برای مثال یکی از تفریق های کتاب را می نویسم و شروع به توضیح دادن می کنم |
ارزشیابی تکوینی |
پرسیدن چند سوال از سواد آموزان در حین انجام دادن درس حرف ض چگونه نوشته میشود تفریق دو رقمی به چه شکل صورت میگیرد کلمات قرانی را بخوانند |
جمع بندی |
خواندن از روی متن درس، خواندن دوبار کلمات قرانی توسط معلم ، انجام عمل تفریق دورقمی توسط معلم |
ارزشیابی پایانی |
1-از سواد آموزان بخواهیم که از روی متن درس بخوانند 2-از سواد آموزان بخواهیم احکامروزه داری را بیان کند. 3-از سواد آموزان بخواهیم عمل تفریق را انجام بدهد. 4- از سواد آموزان بخواهیم بدون غلط کلمات قرانی را بخوانند.
|
تعیین تکلیف |
چند کلمه دیگر که در ان حرف ض می باشد و در درس نیامده است را جلسه بعد همراه خود بیاورند چند تفریق دو رقمی را پای تابلو بنویسیم و از سواد آموزان بخواهیم ک جلسه بعد آنان را به درستی حل کنند و جلسه بعد به همراه خود بیاورند |
طرح درس روزانه هدیه آسمانی پایه ششم درس دست در دست دوست
طرح درس روزانه هدیه آسمانی پایه ششم درس یکتا
طرح درس روزانه علوم پایه اول کتاب علوم درس بمخلوط ها
طرح درس روزانه علوم پایه اول ابتدایی کتاب علوم درس زمین خانه خاکی ما
طرح درس روزانه درس ماه رمضان سواد اموزی
طرح درس روزانه هدیه آسمانی پایه ششم کتاب هدیه آسمانی درس سیمای خوبان
طرح درس روزانه هدیه آسمانی پایه ششم کتاب هدیه آسمانی درس شتران با ایمان
,سواد ,آموزان ,تفریق ,درس ,انجام ,سواد آموزان ,دو رقمی ,در آن ,تفریق دو ,از سواد ,سواد آموزان بخواهیم ,توضیح بدهند دانشی
درباره این سایت